Schatzoeken op de Kraaijenberg

Foto: Leo den Heijer

Op woensdagmiddag 23 mei werd er een kindermiddag gehouden op bezoekerscentrum De Kraaijenberg met als thema “Schatzoeken!”

Organisator van deze middag, Leo den Heijer verteld over deze activiteit.

Als coördinator van dat bezoekerscentrum is het mijn taak om al in december onderwerpen aan te dragen voor het erop volgende seizoen en omdat ik er, als ex leerkracht een uit de hand gelopen archeologische belangstelling op na houd, leek het me leuk om ook die kant van mezelf een keer als onderwerp te nemen.

Als gids voor de AWN op de slikken van Rilland en de vernieuwde belangstelling voor “Verdronken/verdwenen dorpen” in Zeeland was het niet zo moeilijk een onderwerp te bedenken voor een van die kindermiddagen; Hildernisse ligt letterlijk op steenworpafstand van bezoekerscentrum De Kraaijenberg! Een pakkende titel voor kinderen is dan uiteraard “Schatzoeken!”

Scherven zaaien

Onder de vrijwilligers van Brabants Landschap is ook archeologe Anne-Marie Visser die op het nabijgelegen Natuurpodium goed werk doet met lessen archeologie. Na enig overleg werd een middagprogramma opgezet.
Ik kreeg speciale toestemming om eenmalig scherven van Rilland te “zaaien “ in een stuk grond net in het Markiezaatsgebied op een honderdtal meters van de locatie waarop we weten dat het vroegere Hildernisse zich echt bevonden heeft. Op dinsdagmiddag 22 mei groef ik daartoe een 6 tal ondiepe gaten van ongeveer 60 x 80 cm en strooide diverse eerder door mij gevonden scherven van Rilland ter plekke uit. Het geheel bedekte ik weer met grond en plaggen zodat het er normaal erop grazende vee er geen last van zou hebben….

De voorbereidingen op De Kraaijenberg

Op woensdagmiddag om 13.00 uur legden we een circuitmodel uit op de tafels in onze educatieve ruimte met 6 onderdelen:

  • Materialen ordenen; m.b.v. onderplaten met daarop een vak indeling BOT, AARDEWERK, METAAL, GLAS, HOUT en OVERIG werden twee dozen materiaal gesorteerd;
  • Op speciale onderplaten met categorieën rand, bodem, wand en oren konden allerlei scherven uit een doos geclassificeerd worden en ernaast konden de kinderen hun eigen gevonden scherven doen.
  • Potjes repareren/in elkaar zetten: diverse voorwerpen in scherven met Schilderstape in elkaar passen en samenstellen,
  • Creatieve tafel: diverse kleurplaten kleuren met als thema archeologie, kannen afmaken : op een tekening is de helft van een kan afgebeeld; maak jij hem weer compleet? Een grote kist scherven en tekenpapier met potloden: teken er maar een na …..waarvoor gebruikte men dit voorwerp en wat zou het geweest kunnen zijn?
  • Twee afbeeldingen van een oud schilderij : de Boerenbruiloft van Jan Steen en het Melkmeisje van Vermeer, wat zie je erop en welke kannen en potten? vertel er over en bekijk ze goed….
  • Voor de kleinsten: een puzzel met als afbeelding een kan….

De archeologiemiddag

Vanaf 13.45 uur kwamen 19 kinderen en hun ouders/grootouders, totaal 29 personen. Na een algemene toespraak waarin Anne-Marie en ik vertelden over wat archeologie is, zei ik dat we op expeditie gingen en verdeelden we de groep vast in groepjes van drie…

Iedere groep kreeg een bak en een handschepje en we liepen naar de plek in het Markiezaatsgebied waar ik eerder de zes gaten gegraven had. Er werd enthousiast gegraven en uiteraard werden er scherven gevonden…. (niet allemaal helaas, maar de rest graaf ik komende week wel weer op…).

Gezamenlijk op de terugweg en in ons centrum aangekomen eerst in de grote groep laten vertellen over alles wat er gevonden was. Daarna hebben we uitleg gegeven over de mogelijkheden van het circuit en de kinderen onder begeleiding van hun ouders-/grootouders aan de slag laten gaan.

Het werd een geweldig feest, er werd limonade uitgedeeld door onze gastvrouwen en iedereen was enthousiast bezig tot het moment waarop we moesten gaan opruimen. Er waren alleen uiterst positieve reacties te horen; een hele familie gaat zelfs in augustus mee op tocht met hun super enthousiaste zoon!

Tekst en foto’s: Leo den Heijer

Cookieinstellingen