Bloembakken in Ossendrecht: wat is het effect

Foto: Regioactueel

Het Dorpsplatform Ossendrecht heeft onlangs een thema-avond gewijd aan de verkeersveiligheid met aandacht voor de effecten van de verkeersmaatregelen.

Naar aanleiding van klachten van bewoners over de snelheid door onder andere de OLV ter Duinenlaan zijn begin 2016 een tiental plantenbakken geplaatst. De plantenbakken die toen geplaatst werden moesten met name het doorgaande (vracht) verkeer richting de Antwerpse haven afremmen. Acht bakken werden op de Onze Lieve Vrouwe ter Duinenlaan geplaatst en twee op de Aanwas.

De bakken staan vijftien meter uit elkaar waardoor landbouwverkeer en lijnbussen geen problemen zouden moeten moeten ondervinden van de obstakels.

Op de openbare vergadering van het dorpsplatform in november 2016 bleek niet iedereen tevreden met de plantenbakken. Er is sprake van geluidoverlast door hard remmen en weer optrekken, rijden over stoep om de bloembakken heen en verkeer dat vastloopt door de bloembakken.
Naar aanleiding van deze klachten zijn er wat aanpassingen gedaan aan de plaatsing van de bakken.

Tevredenheid over de bloembakken

Nu de bloembakken er een tijd staan blijkt uit onderzoek van het dorpsplatform dat een meederheid de bloembakken wil behouden, een aantal bewoners vind dat de bloembakken verplaatst moeten worden en een minderheid vind dat ze weer weg moeten.

Voor wat betreft de twee bloembakken aan de Aanwas zou er een voorrangsregeling moeten komen en zouden de bloembakken op de weg omlijnd moeten worden maar het merendeel van de bewoners wil de bakken wel handhaven.

De bewoners van de OLV ter Duinenlaan zijn meer verdeeld over de bakken. De stemmen voor verwijderen of handhaven gaan gelijk op en een aantal bewoners vind dat de bakken verplaatst moeten worden, weg uit de bocht en naar het rechte deel van de OLV ter Duinenlaan. Ook hier is de mening dat de bloembakken op de weg omlijnd moeten worden

Het effect

Uit metingen blijkt dat de snelheid in de OLV ter Duinenlaan wel structureel omlaag gegaan is sinds de metingen van 2014. Ook is de hoeveelheid zwaar vrachtverkeer vrijwel gehalveerd.

Alternatieven

Verkeersdrempels zijn in dit geval geen optie vanwege de overlast van geluid en trillingen. De gemeente gaat bekijken of er versmallingen in de weg aangebracht kunnen worden en een meerderheid van de voor het onderzoek voor het dorpsplatform geënquêteerden vind dat er meer gehandhaafd moet worden. Ook een permanent snelheids-display, om de chauffeurs bewust te maken van hun snelheid, is een wens van velen.

 

 

 

Cookieinstellingen