Woensdrecht gaat steeds meer digitaal

Foto: Jan Krijtenburg

Inwoners van de gemeente Woensdrecht maken steeds meer gebruik van de digitale dienstverlening die de gemeente Woensdrecht biedt.

Nu het gemeentehuis vanwege de coronamaatregelen alleen nog op afspraak te bezoeken is weten de Inwoners van de gemeente Woensdrecht weten de gemeente ook op andere manieren te vinden, Dat blijkt onder andere uit cijfers over het gebruik van de digitale dienstverlening.

Alles anders

Verantwoordelijk portefeuillehouder, burgemeester Steven Adriaansen: “We zien in deze tijd – waarin alles anders is door corona – dat mensen de dienstverlening van de gemeente ook op een andere manier gaan gebruiken. Mensen kijken eerst of ze online bij ons terecht kunnen. We zien het gebruik van deze producten toenemen. Als dat niet mogelijk is, maken ze online een afspraak om langs te kunnen komen.”

Gebruik verdubbeld

Het gebruik van de digitale weg in 2020 minimaal verdubbeld om naamgebruik te wijzingen, om een afschrift te verkrijgen van een akte burgerlijke stand en een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan te vragen. Ook verhuizingen worden vaker online doorgegeven en begrafenisondernemers melden overlijdens nu vrijwel in alle gevallen digitaal.

Digitalisering

Woensdrecht werkt al jaren aan het verbeteren en uitbreiden van haar digitale dienstverlening.
Ook vorig jaar zijn er weer een aantal processen gedigitaliseerd, zoals:

  • melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap
    75% van de aanstaande partners regelt de ondertrouw sindsdien digitaal
  • aanvraag Saverpas: 120 keer werd er in 2020 online een nieuwe pas aangevraagd na beschadiging of verlies om gebruik te kunnen maken van de afvalinzamelingsdiensten van Saver. Deze service gaat overigens t.z.t. over naar een online Saveromgeving.
  • principeverzoek omgevingsvergunning (voorheen: vooroverleg): mensen met bouwplannen komen niet voor verrassingen te staan als ze vóór het indienen van de aanvraag eerst een overleg plannen met de gemeente 85% maakte gebruik van de digitale weg (totaal in 2020: 78 keer aangevraagd)
  • aanvraag Stimuleringslening duurzaamheid: deze gunstige lening is digitaal aan te vragen door inwoners die hun eigen woning willen aanpassen en verbeteren op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en  levensloopbestendigheid. 14 aanvragen kwamen binnen via de digitale weg (36%).
  • geboorteaangifte: de digitale weg werd gevonden voor de geboorteaangifte van alle vijf de baby’s die sindsdien in Woensdrecht ter wereld kwamen (100%)

Meer gemak

Ook in 2021 gaat de gemeente door met het uitbreiden van de digitale dienstverlening.
Zo is vanaf 1 februari jl. is het proces voor de aanvraag, verlenging of vervanging van de gehandicaptenparkeerkaart gedigitaliseerd.

Burgemeester Adriaansen: “Dit is weliswaar niet voor een heel brede doelgroep maar het levert een behoorlijk stuk gemak op voor de mensen die ermee te maken hebben. Voordat iemand een gehandicaptenparkeerkaart in handen had, was die persoon al drie keer bij het gemeentehuis geweest. Door het proces anders in te richten, kan dat nu geheel digitaal. Zelfs de medische keuring – die we bij een eerste aanvraag overigens wel verplicht stellen – gebeurt bij de mensen thuis.”

Niet alleen de balie

Behalve het stuk dienstverlening dat de inwoners van Woensdrecht direct ervaren, is de gemeente ook druk met het digitaliseren en stroomlijnen van de ‘backoffice’. Het werk houdt namelijk niet op bij de balie maar aanvragen en dergelijke moeten ook verwerkt worden en hier is nog winst te behalen door digitalisering.

 

Cookieinstellingen