Taxibaan vliegbasis Woensdrecht als snelste fietspad van Nederland

Foto: Jan

Studenten, van het Human Power Team van de TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam, testen zondagmiddag hun hun nieuwste aerodynamische ligfiets op vliegbasis Woensdrecht.

Met 74 km/uur over de taxibaan

The World Human Powered Speed Challenge

In Battle Mountain in Nevada in de Verenigde Staten komen elk jaar zo’n vijftien teams bij elkaar om te strijden in wat genoemd wordt, de formule 1 race van de fietswereld, The World Human Powered Speed Challenge.
Zoals de naam van de challenge al aangeeft, gaat het om een zo hoog mogelijke snelheid met een door menskracht aangedreven voertuig. De challenge wordt gereden op een stuk snelweg van ruim acht kilometer bij het plaatsje Battle Mountain, een weg die voor deze gelegenheid wordt afgesloten voor het verkeer.

Battle Mountain is een ideale locatie omdat het op een plateau in de woestijn ligt op 1400 meter hoogte. Door de ijlere lucht is er minder luchtweerstand waardoor een hogere snelheid behaald kan worden.
De topsnelheid wordt gemeten over de laatste 200 meter van de acht kilometer lange rechte en vlakke weg. Voor de recordpoging mag er vrijwel geen wind staan.

Het Nederlandse Human Power Team wil proberen om het wereldrecord voor dames, dat momenteel op 121,8 km/uur staat, te verbeteren. De streefsnelheid is 122 km/uur. De recordpoging zal plaatsvinden tussen 10 en 15 september.

De Velox 8

De huidige recordfiets, de Velox 8, is het toppunt van moderne fietstechniek. De fiets is super gestroomlijnd en heel licht. Veel van de fiets is gemaakt van carbon fiber wat licht en sterk is en de fiets is helemaal op maat van de twee atleten en zo compact en aerodynamisch mogelijk gemaakt.

De fiets past precies om de rijdster heen

“Er is ook veel ruimte bespaard door een nieuw en compact schakelsysteem. Dit is hierdoor de kleinste fiets die we ooit hebben gebouwd. De fiets vertoont gelijkenissen met de vorm van een kogel en heeft bijvoorbeeld geen raam, want dat is aerodynamisch funest”, legt Stephanie Wiechers, teammanager van het Human Power Team uit. De rijdster krijgt alle nodige informatie op twee schermpjes in de cockpit, en ziet de baan dankzij een camera bovenop de stroomlijn.

Het enige uitzicht, twee schermpjes in het donker

De fiets wordt ontwikkeld en gebouwd door studenten van de TU in Delft.

De rijdsters

Techniek alleen is niet voldoende want het gaat om een door menskracht aangedreven voertuig. Voor een optimale samenwerking tussen mens en techniek bestaat het Human Power Team uit de technische mensen uit Delft en studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. De studenten van de VU zorgen voor de optimale voorbereiding, training en begeleiding van de rijdsters, Lieke de Cock en Jennifer Breet.

De fietssters, Lieke de Cock en Jennifer Breet

Behalve training op kracht en uithoudingsvermogen wordt er ook getraind op warmte. In de compleet raamloze Velox 8 kan het door het ontbreken van ventilatie (want dat kost snelheid) behoorlijk warm worden. Ook dragen de rijdsters bij de recordpoging een koelvest om niet oververhit te raken. Om geen vervuilde lucht in te ademen dragen de fietssters een masker waardoor de uitgeademde lucht achter de Velox afgevoerd wordt.

Zondagmiddag op Vliegbasis Woensdrecht

Zondagmiddag werden vrienden en familie van de teamleden en sponsors op de vliegbasis ontvangen met een koffie en een broodje en stond er een Velox simulator klaar waar met behulp van een 3D bril en koptelefoon een rit met een Velox recordfiets nagedaan kon worden.

De Velox simulator

Op één van de taxibanen van Vliegbasis Woensdrecht was het team zich ondertussen klaar aan het maken voor de testritten. De rijdsters passen strak in de fiets, die helemaal rond hun lichaam ontworpen is en het instappen is ook wel wat ingewikkelder dan ‘even op de fiets stappen’.

Bovendien moet bij elke start de fiets rechtop gehouden en aangeduwd worden en bij de finish moet de fiets weer door twee helpers opgevangen worden. Door de dichte en krappe stroomlijn kan de rijdster niet haar voeten op de grond zetten.

De fiets moet aangeduwd worden om niet om te vallen

Na de rit wordt de fiets opgevangen door twee man

Deze zondagmiddag werd met de Velox 8 een topsnelheid behaald van 74 km/uur. Volgens teammanager Stephanie Wiechers een veelbelovende snelheid, want nu was er maar twee kilometer beschikbaar om snelheid te maken en in Nevada kan dat over acht kilometer in een veel ijlere lucht.

Met grote snelheid langs het publiek

De helemaal dichte, super gestroomlijnde Velox 8 op snelheid

Het Human Power Team

het team bestat uit 16 studenten, 8 engineers, 4 bewegings-wetenschappers en 4 studenten die zich bezighouden met operationele zaken. Zo moet bijvoorbeeld de financiering (lees het vinden van sponsors) ook door het team zelf geregeld worden. natuurlijk zijn er dan nog de twee fietssters, Jennifer en Lieke en Bas, de vaste fotograaf die ook elk jaar mee naar Battle Mountain gaat.

Het hele Human Power Team Delft & Amsterdam

Links

Reacties