Over stress en burn-out in de praktijk

Isabelle Hulsman
Isabelle Hulsman
Foto: Hulsman Mediation, Coaching en Advies

Isabelle Hulsman schrijft voor Nieuws.nl over haar praktijk als arbeidsmediator.

Isabelle Hulsman is arbeidsmediator (MfN-geregistreerd) en gecertificeerd stress en burn-out coach in Bergen op Zoom. Voor Nieuws.nl schrijft zij wat zij in haar praktijk tegenkomt. Deze keer over het omgaan met de stortvloed aan prikkels, druk druk druk.

Stress ontstaat wanneer je het gevoel hebt dat je meer te doen hebt dan je denkt aan te kunnen. Bij stress-coaching kijken we niet alleen naar de druk zoals je die ervaart, maar ook hoe we je kracht kunnen versterken om dit te dragen. Soms helpt het om te kijken hoe bij jou de balans ligt tussen input (alles wat op je afkomt) en output (alles wat je doet).

Dit is anders dan time management, want hierbij leer je vooral om efficiënter met je tijd om te gaan. Maar de stroom aan input wordt er niet minder door. Beter gezegd, het maakt dat je nóg meer gaat doen in minder tijd, maar de druk(te) die je voelt wordt er niet minder door.

Voor veel mensen wordt de dag bepaald door de input: je agenda wordt bepaald door de mails die je binnenkrijgt, je beantwoordt telefoontjes die binnenkomen, je woont vergaderingen bij omdat je bent uitgenodigd en je zit in een project omdat je daaraan toegewezen bent. Met andere woorden, bijna op de automatische piloot is je output een poging om je input af te handelen.

Maar, je hebt geen invloed op de stroom van input die dagelijks op je afkomt en deze stroom is eindeloos. De input kan behoorlijk willekeurig zijn en als je niet de belangrijke van de onbelangrijke zaken scheidt heeft het weinig tot geen verband met wat jij hoopt te bereiken. Met onvrede, frustratie en machteloosheid tot gevolg. Het is daarom effectiever en geeft meer voldoening om niet de input maar de output te nemen als leidraad waar je je op moet richten.

De input kan je niet beheersen, de output wel. Dit betekent niet dat je alle prikkels van buitenaf moet vermijden, maar wel dat je zoekt naar een evenwicht. De drijfveer voor je handelen moet veel meer liggen bij: wat wil ik bereiken? Werk-gerelateerd vertaalt zich dit in: wat zijn de doelstellingen van mijn functie, mijn afdeling en het bedrijf? De prioritering van je taken moet daarop gericht zijn.

Stel, je werkt op de afdeling klachtenafhandeling en dagelijks groeit het aantal af te handelen mails. Je doet wat je kan om dit zo snel mogelijk af te werken, want de aantallen moeten naar beneden. Maar het aantal blijft groeien (de input heb je niet onder controle) en je machteloosheid neemt toe. Door de stress ga je minder helder denken en maak je meer fouten.

Benader je dit outputgericht, dan ga je samen met je leidinggevende kijken naar de doelstelling van jouw functie, wat wordt van jou verwacht, van de afdeling en wat wil het bedrijf. Tevreden klanten waarbij de klachten in één keer goed worden afgewerkt? Wat betekent dit voor de volgorde waarin jij je werk gaat doen? En wat heb jij nodig om dit zo goed en prettig mogelijk te doen?

Veel succes en bel gerust. Ik help je graag als je anders met stress wilt leren omgaan.

Cookieinstellingen