Meer en meer digitale communicatie bij gemeente Woensdrecht

Foto: Jan

De gemeente Woensdrecht gaat mee met ontwikkelingen op digitaal gebied. Steeds meer producten kunnen online aangevraagd worden.

Dankzij de ingebruikname van MijnOverheid kunnen de eerste producten nu geheel digitaal afgehandeld worden (van aanvraag tot bevestiging). Ook voor Europese burgers staat www.woensdrecht.nl sinds kort open.

Woensdrecht maakt in de digitale communicatie met de klant gebruik van mijn.overheid.nl, de digitale berichtenbox van de overheid. Volgens burgemeester Steven Adriaansen, die (digitale) dienstverlening in zijn portefeuille heeft, maakt de gemeente zich op om steeds meer post digitaal te verzenden.

Hij vraagt inwoners om hun medewerking: “Wij communiceren graag digitaal met u. Dat kan echter alleen als u in MijnOverheid het vinkje aanzet bij de gemeente Woensdrecht. U geeft ons dan toestemming om de post die u normaal op papier ontvangt, digitaal te verzenden. Ik zou u dan ook willen vragen: zet het vinkje aan want de gemeente Woensdrecht gaat steeds meer digitaal communiceren!”

MijnOverheid

Burgemeester Adriaansen: “MijnOverheid is veilig in gebruik – veiliger dan e-mail – en alleen voor u toegankelijk doordat u zich legitimeert met DigiD. Bovendien heeft u al uw documenten van overheidsinstanties overzichtelijk bij elkaar in één berichtenbox, die u altijd en overal kunt raadplegen.

Met de tijd mee

Er is de afgelopen tijd weer een aantal producten gedigitaliseerd. Zo is het verzoek tot verstrekkingsbeperking gedigitaliseerd. Actueel in verband met de privacy-wetgeving. Burgemeester Adriaansen hierover: “We volgen de ontwikkelingen uit de samenleving en anticiperen daarop, ook in het kader van digitale dienstverlening. Met een verstrekkingsbeperking kunnen mensen aangeven dat ze niet willen dat hun persoonsgegevens uitgewisseld
worden met andere overheidsorganisaties.

Dit is geen volledige geheimhouding: gemeenten zijn wettelijk verplicht om gegevens te verstrekken aan politie, justitie en de Belastingdienst. En ook mét een verstrekkingsbeperking zijn er gevallen waarin de gemeente niet zomaar kan weigeren maar een belangenafweging moet maken.

Overigens gaat de gemeente altijd voorzichtig om met persoonsgegevens. Aan particulieren en commerciële instellingen worden persoonsgegevens überhaupt niet verstrekt. Een dergelijke verstrekkingsbeperking is dus alleen van toepassing als mensen hier zelf extra maatregelen op willen nemen. Is die behoefte er, dan kan dit digitaal aangevraagd worden via de website.”

Digitale bevestiging

Bij verschillende producten gaat de digitalisering nog verder en wordt het product zelf (of de bevestiging van verwerking in het systeem) digitaal toegezonden. Op dit moment komt er bij het gedigitaliseerde proces van leerlingenvervoer al geen papier meer aan te pas. Dit is ook het geval voor het gebruik van een andere achternaam bij huwelijk, geregistreerd partnerschap of scheiding (gebruik achternaam veranderen), het aanvragen van een verstrekkingsbeperking en het uittreksel BRP. In de volgende fase gaat ook de herinnering voor het verlopen van
paspoort/ identiteitskaart online.

Ambitie

Eén van de volgende zaken die ook ‘op het lijstje staat’ is het proces van vergunningverlening.
Wat mensen of ondernemers met aanpassings- of verbouwplannen nu al zelf digitaal kunnen doen, is het uitvoeren van een vergunningcheck. Op de website van de gemeente staat een link naar het online omgevingsloket (www.omgevingsloket.nl), waar zij erachter kunnen komen of er een vergunning nodig is voor de (ver)bouwplannen.

Overigens raden we bij grotere, vergunningsplichtige plannen aan om een vooroverleg aan te vragen via www.woensdrecht.nl. Zo wordt al voor de officiële vergunningsaanvraag duidelijk of de plannen haalbaar zijn gezien het bestemmingsplan en de welstandseisen. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om digitaal met de gemeente te communiceren over het proces en de status van de vergunningaanvraag.

Voor Europese burgers

Verder gaat Woensdrecht mee met ontwikkelingen binnen de Europese Unie, die het makkelijker en veiliger moeten maken om online zaken te regelen in Europa. Vanaf 29 september 2018 is de eIDAS-verordening van kracht, waarmee Europese burgers met hun eigen inlogmethode online zaken kunnen regelen. Zo kunnen zij op die manier in de gemeente Woensdrecht een afschrift burgerlijke stand of een uittreksel BRP opvragen. Ook het indienen van een klacht kan sinds kort digitaal voor zowel Nederlanders als Europese burgers.

Maak een afspraak

Burgemeester Adriaansen benadrukt tenslotte de mogelijkheid om een bezoek aan het gemeentehuis van te voren te plannen: “Maak een afspraak. U voorkomt wachttijd en wordt direct geholpen door de juiste persoon.” Een afspraak maken kan digitaal via de website van de gemeente of telefonisch via de servicelijn. Om ook deze service te verbeteren, krijgen mensen voortaan een dag van tevoren nog een herinnering per SMS.

Cookieinstellingen