Jumbo Paul Lucius eerste ondernemer bij ‘samen dementievriendelijk’

Foto: Jan

Maandagmorgen om negen uur overhandigde wethouder Lars van der Beek een ‘samen dementievriendelijk’ banner aan ondernemer Paul Lucius van de Jumbo Hoogerheide.

Samen dementievriendelijk

Dementie wordt volksziekte nummer één. We krijgen er allemaal op één of andere manier mee te maken. Dat kan zijn in onze familie ,op ons werk of in onze wijk. De verwachting is dat er in 2040 naar 550.000 mensen met dementie in Nederland leven.

Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en het ministerie van VWS zijn daarom gezamenlijk ‘Samen dementievriendelijk’ gestart.

Het doel van Samen dementievriendelijk is om mensen bewust maken van de gevolgen van dementie voor de maatschappij. Samen dementievriendelijk wil bereiken dat   mensen dementie niet alleen herkennen, maar ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger.

Samen dementievriendelijk biedt daar ook trainingen voor, zowel voor particulieren als bedrijven.

BWI en Jumbo Hoogerheide

Marga Esser van de werkgroep ‘dementie vriendelijke gemeente’ van de BWI Woensdrecht vertelde, dat Paul Lucius gevraagd is om als eerste de de banner van Samen dementievriendelijk bij zijn Jumbo winkel te zetten.

Die ging daar direct mee akkoord en deze maandagmorgen, kwamen wethouder Lars van der Beek, Marga Esser en Anneke Kuijpers, bestuurslid van Alzheimer West Brabant, naar de Jumbo winkel in Hoogerheide voor het overhandigen van de banner op deze eerste dag van de Wereld Alzheimer week 2018.

De overhandiging

De wethouder gaf aan dat dit initiatief past in het streven om de gemeente Woensdrecht een dementievriendelijke gemeente te laten zijn. Daarbij kan de middenstand een belangrijke rol spelen. Niet alleen door de manier waarop met klanten met dementie verschijnselen wordt omgegaan maar ook door het signaleren van problemen.

Een klant die drie keer dezelfde boodschap komt doen, kan een signaal zijn dat er iets mis is. In zo’n geval kan er een melding bij de BWI gedaan worden om dit op te volgen en hulp te bieden waar nodig.

Marga Esser van de BWI werkgroep vertelde blij te zijn met de Jumbo als eerste locatie voor de banner. De bedoeling is dat de banner elke maand naar een andere winkel gaat en dat zou mooi een relatie in Paul Lucius zijn netwerk kunnen zijn.

Omdat één op de dertien ouderen van boven de vijfenzestig met dementie in één of ander vorm te maken krijgt is het goed dat hier op de juiste manier mee wordt omgegaan. Haar boodschap aan de mensen van de Jumbo “Klopt er iets niet, geeft het door aan de BWI”.

Paul Lucius was blij de banner te kunnen plaatsen “We staan midden in de samenleving en je ziet het als klanten problemen hebben.”. In oktober krijgen de vaste medewerkers van de Jumbo een training over dementie en de hulpkrachten krijgen een on-line training aangeboden.

Bij de Jumbo zijn ook de ‘Alzheimer sokken’ te koop. De opbrengst van deze sokkernverkoop gaat naar Alzheimer Nederland.

De Banners

Momenteel zijn er vier banners in gebruik, één in het gemeentehuis, één bij de BWI, één bij Mariahove in Ossendrecht en de op deze maandagmorgen geplaatste banner bij de Jumbo.

Links

Cookieinstellingen