Informatie over wonen en bouwen in Hoogerheide

18 jun , 14:57 Hoogerheide
20240612 jkr hoo boove en beneeje dp hoo
Op de openbare vergadering van Dorpsplatform Hoogerheide gaven diverse partijen een toelichting over de woningbouw in Hoogerheide.
Koen van Haaren van Woningstichting Woensdrecht, wethouder Rainier Schuurbiers gaven in de openbare vergadering van Dorpsplatform Hoogerheide bij Boove & Beneeje een uitleg over de woningbouw in Hoogerheide en Sven Willemsen gaf een uitleg over de nieuwe omgevingswet.

Drie woningbouw organisaties

In de gemeente Woensdrecht zijn drie woningbouw organisaties actief, Woningstichting Woensdrecht, Stadlander en Mooiland. Koen van Haaren van de woningstichting gaf hier een toelichting over.
20240612 jkr hoo dp hoo koen
De drie organisaties
Woningstichting Woensdrecht heeft circa 1125 huurwoningen waarvan het merendeel in de sociale huur sector, dat wil zeggen met een kale huur van minder dan € 880,- In Hoogerheide heeft de woningstichting 900 woningen.
Stadlander heeft in de gemeente Woensdrecht ongeveer 590 huurwoningen en ook hier merendeel in de sociale huur sector. In Hoogerheide is de verdeling wel anders want van de 100 woningen zijn er 46 in de vrije sector.
Mooiland heeftt in de gemeente Woensdrecht 90 sociale huurwoningen verdeeld over Huijbergen, Ossendrecht en Hoogerheide.
Omdat Mooiland, een landelijk opererende organisatie, die 90 woningen wil afstoten wil Woningstichting Woensdrecht deze graag overnemen om ze in de sociale sector te behouden.
Toewijzen woningen
Het toewijzen van de woningen gaat sinds ongeveer een jaar niet meer rechtstreeks bij de verschillende organisaties maar gezamenlijk via Zuidwest Wonen. Het streven is om circa de helft van de beschikbare woningen toe te wijzen aan inwoners uit de gemeente Woensdrecht of mensen met een binding met de gemeente Woensdrecht, zoals oud-inwoners.
De criteria voor toewijzing zijn gezinssamenstelling, leeftijd, inkomen en soms medisch maatwerk of binding met de gemeente. Bij de toewijzingen zijn er voorrangsregels voor de verplichte huisvesting van statushouders, de herhuisvesting van huurders wiens woning gerenoveerd of gesloopt wordt, uitstroom van zorginstellingen en met de 'vangnetregeling' voor echte noodsituaties als een uitgebrand huis, huiselijk geweldslachtoffers en dergelijke.
In 2023 moment was de gemiddelde inschrijfduur twintig maanden en de eigenlijke zoekduur, dus vanaf het moment dat mensen op woningen gaan reageren tien maanden.
Plannen tot en met 2023
Stadlander en Woningstichting Woensdrecht willen in deze periode circa honder woningen herstructureren en hondervijftig tot tweehonderd woningen laten bouwen. Helaas zijn er een aantal factiren die dit proces bemoeilijken zoals de regeldruk en de vertragingen daardoor, de beschikbaarheid van goede bouwlocaties, de stikstofregels, de flora en fauna regels en niet in de laatste plaats, de steeds toenemende bouwkosten.

De gemeente

Namens de gemeente waren de wethouders Rainier Schuurbiers en Thierry de Heer aanwezig.
20240612 jkr hoo dp hoo rainier
Rainier Schuurbiers gaf als verantwoordelijk wethouder voor volkshuisvesting en wonen een uitleg over het gemeente beleid.
Het beleid van de gemeente is er op gericht om ouderen oud te kunnen laten worden in de kernen van de gemeente en jongeren te behouden voor de gemeente.
Woningprijzen met dertig procent gestegen
De gemiddelde koopsom voor een woning in de gemeente Woensdrecht bedraagt circa € 370.000. De afgelopen vijf jaar zijn de woningprijzen met wel dertig procent gestegen.
In de gemeente Woensdrecht is vanaf 2022 voor honderddertig woningen een bouwvergunning afgegeven Er staan bijna tweehonderd woningen in het ontwerp bestemmingsplan. Van de nieuwbouw binnen de gemeente moet dertig procent sociale woningbouw zijn, dertig procent betaalbaar (sociale huur tot €880, middelhuur tot €1125 en koop tot €390.000) en de rest vrije sector.
Zevenhonderdtachtig woningen
Tot 2030 zouden er zevenhonderdtachtig woningen gebouwd mogen worden, waarvan honderdvijftig voor ouderen, dat wil zeggen zorg-geschikt of geclusterd.
Voor starters voorziet de gemeente in startersleningen
Om de woningmarkt niet te belasten met huisvesting van arbeidsmigranten mogen er sinds 2029 niet meer dan twee arbeidsmigranten, of één gezin in een woning ondergebracht worden. Voor arbeidsmigranten is aparte huisvesting voorzien.
Woningbouwplanning
De stand van zaken in de woningbouwplanning is dat tot en met 2025 er honderddertig woningen zeker gebouwd kunnen worden, er voor tweehonderd woningen een procedure loopt volgens de oude regelgeving, er voor tweehondertien woningen de procedure in voorbereiding volgens de nieuwe omgevingswet is en dat er nog een lijst van vijfhonderdvijfenzeventig mogelijke woningen is waar nog niets voor gestart is.
Stikstofregels
De grootste hindernis bij de huidige woningbouwplannen zijn de strenge stikstofregels. Waar we als samenleving in het verleden heel enthousiast Natura2000 gebieden hebben aangewezen, snijden we ons daar nu mee in de vingers door de strenge stikstofregels.
De wethouder benadrukte nog wel dat de gemeente zelf niets bouwt. Het bouwen gebeurt door particulieren en project ontwikkelaars die momenteel minder hard bouwen omdat ze hopen op lagere prijzen.

De omgevingswet

Een van de zaken waarmee men bij het bouwen te maken heeft is de omgevingswet. De omgevingswet is de 'opvolger' van het bestemmingsplan en zorgt voor een nieuwe manier van vergunnen.
In deze dorpsplatform vergadering gaf Sven Willemsen een uitleg over deze nieuw manier van vergunnen.
20240612 jkr hoo dp hoo sven
Vereenvoudiging van de wetgeving
De omgevingswet is een stuk vereenvoudiging van de wetgeving. Waar er eerst zesentwintig wetten, zo'n vijfduizend wetsartikelen en tweehonderdveertig regelingen, nu in de omgevingswet is er één wet, zijn er driehonderdvijftig wetsartikelen en veertien regelingen.
Een ander verschil is dat veel zaken nu lokaal bepaald kunnen worden.
Vier doelen
De vier doelen van de nieuwe wet zijn het vergroten van de afwegingsruimte, meer inzicht in wat er wel en niet kan, een snellere besluitvorming en een integrale benadering van de leefomgeving.
Een heel belangrijk verschil is dat er niet meer gekeken wordt og iets wel mag, maar dat er gekeken wordt hoe het mogelijk gemaakt kan worden.
Vijf soorten activiteiten
In de nieuwe omgevingswet zijn er vijf soorten activiteiten, Vergunningsvrij, Meldingsplichtig, Omgevingsplanactiviteit, Bouwactiviteit en Buitenplanse Omgevingsactiviteit.
In de praktijk betekend dit dat voor veel kleine bouwactiviteiten activiteiten zoals bijvoorbeeld een dakkapel op het achterdakvlak of een dakraam geen vergunning meer nodig is.
Een ander groot verschil is dat participatie van de omgeving niet achteraf bij het aanvragen van de vergunning bij een al compleet plan plaats vindt, maar al van tevoren plaats moet vinden.
Via het omgevingsloket kan gekeken worden in welke soort activiteit iets thuis hoort en wat er kan en mag.

Links