Digitaal aanvragen vervangende Saverpas en aangeven van de geboorte

Foto: Jan Krijtenburg

Het aanvragen van een vervangende Saverpas en het aangeven van geboorte kan bij de gemeente Woensdrecht voortaan digitaal worden gedaan.

Meer zaken online te regelen bij gemeente Woensdrecht

Om inwoners zo goed mogelijk van dienst te zijn, werkt de gemeente Woensdrecht versneld aan het uitbreiden van de digitale dienstverlening. Sinds deze week hoeven inwoners voor twee zaken niet meer naar het gemeentehuis te komen: het aanvragen van een vervangende Saverpas en het aangeven van de geboorte van een kindje kunnen geheel digitaal worden geregeld.

Corona maatregelen

Burgemeester Steven Adriaansen: “Wij doen wat we kunnen om onze inwoners zo goed mogelijk van dienst te zijn. De corona maatregelen hebben echter ook gevolgen voor onze dienstverlening. Door te kijken welke producten en diensten we op afstand veilig en goed aan kunnen bieden, hopen we onze inwoners toch zoveel mogelijk tegemoet te komen. Versneld hebben we daarom de geboorteaangifte en de aanvraag voor een vervangende Saverpas gedigitaliseerd. Voor deze diensten hoeven mensen niet meer naar het gemeentehuis te komen. Via www.woensdrecht.nl kunnen mensen dit vanuit huis regelen.”

Aangifte geboorte

Vanaf deze week is het mogelijk om de geboorte van een kindje digitaal aan te geven bij de gemeente Woensdrecht. De geboorteaangifte is een wettelijke verplichting en moet gebeuren binnen 3 dagen in de gemeente waar het kindje geboren is. Alleen ouder(s) kunnen dit doen. Heeft minimaal één van beide ouders de Nederlandse nationaliteit, dan kan dat vanaf heden geregeld worden via www.woensdrecht.nl/geboorteaangifte. Hebben beide ouders niet de Nederlandse nationaliteit, dan is de aangifte complexer. In dat geval is het wel nodig om een afspraak te maken bij de gemeente. Meer informatie is te vinden op de website van de
gemeente Woensdrecht.

Saverpas aanvragen

Voor veel diensten die te maken hebben met afvalverwerking, bijvoorbeeld om gebruik te kunnen maken van de ondergrondse containers en voor een bezoek aan de milieustraat hebben onze inwoners een Saverpas nodig. Is de pas kapot of kwijt? Dan moet er via de gemeente een nieuwe pas aangevraagd worden. Dit kan nu digitaal via: www.woensdrecht.nl/saverpas.

Overigens geldt ook bij de milieustraat aangepast beleid vanwege het corona-virus. Alleen als het strikt noodzakelijk is, kan er een bezoek aan de milieustraat plaatsvinden. Mensen mogen slechts met één persoon tegelijk uit de auto en moeten de aanwijzingen van het personeel aldaar opvolgen.

Vanuit huis zaken doen met de gemeente

Eerder werd al bekend dat er tot september slechts één balie bij het gemeentehuis geopend is. De burgemeester hierover: “Dit lijkt een heel lange tijd maar gezien de situatie denken wij dat het goed is om duidelijkheid te geven aan onze inwoners. Uiteraard nemen wij de coronamaatregelen zeer serieus. Tegelijkertijd zien we ook de – over het algemeen rustigere – vakantieperiode naderen. Vandaar dat we ervoor kiezen om deze termijn door te trekken tot september.”

De digitale dienstverlening van de gemeente biedt echter – zeker nu – uitkomst voor meerdere zaken. Inwoners hoeven bijvoorbeeld niet naar het gemeentehuis te komen voor het opvragen van een uittreksel (persoonsgegevens uit het BRP/burgerlijke stand), het doorgeven van een verhuizing, het doen van een bouwmelding of het doorgeven van verloren voorwerpen of een vermist paspoort of identiteitsbewijs. Een volledig overzicht van onze digitale producten is te vinden op de site: www.woensdrecht.nl/home/regel-het-digitaal-bij-de-gemeente_44550. Is het wel nodig om langs te komen bij de gemeente, dan kan dat op afspraak. Belt u daarvoor met de servicelijn: 14 0164.

Cookieinstellingen