De expositie ‘wij’ in Galerie Arsis

Deugwelletjes van Ellen Woud
Deugwelletjes van Ellen Woud
Foto: Jan Krijtenburg

Van 1 juli tot en met 31 juli i is in Galerie Arsis de expositie ‘wij’ te zien van Ellen Woud, Gea Korpers-Besker, Daphne Vlot en Heleen Bastiaensen.

Elke maand is er in galerie Arsis een nieuwe expositie te zien en deze maand is het de expositie ‘wij’ van vier kunstenaars, dames die een verhaal te vertellen hebben..

Ellen Woud

Voor Ellen is deze expositie een heel bijzondere want het is, ondanks dat ze al jaren met haar kunst bezig is, haar eerste expositie.

Een van de bijzondere dingen die Ellen maakt zijn de beeldboeken. Op een rommelmarkt of kringloopwinkel koopt Ellen een oud boek, waar ze alle bladzijden uit haalt. Dan beschilderd ze de buitenkant en de binnenkant van de kaft met een trafereel dat geïnspireerd is op de titel van het boek.

In haar werk in het boek ‘De altas van ik, jij, wij, wereld’ verwerkte ze ook thema’s uit de wereld en de maatschappij van nu.

‘De altas van ik, jij, wij, wereld’ inspireerde Ellen tot dit kunstwerk, dat mooi aansluit bij de titel van de expositie

De beschilderde binnen en buitenkant van het boek ‘Het einde van de straat’

Een andere specialiteit van Ellen zijn de Deugwelletjes. Kleine prentjes met fantasiefiguurtjes (zie ook de titelfoto van dit artikel). Naast de beeldboeken en deugwelletjes maakt Ellen ook ‘gewone’ schilderijen zoals het onderstaande, hoewel gewoon niet de juiste omschrijving is voor zulk mooi werk.

Dit schilderij maakte Ellen in de corona tijd. “De wereld staat in brand’ en iedereen wijst naar elkaar

Daphne Vlot

Daphne werkt bij voorkeur met gebruikte, gevonden en natuurlijke materialen: onderdelen van meubels en keramiek, stof en hout. Ze krijgen een tweede kans en een eigen unieke uitstraling, soms met een verhaal, soms omdat ze mooi genoeg zijn zoals ze zijn.

Op deze expositie hangt heel speciaal werk van Daphne dat ze gemaakt heeft ter herinnering aan haar inmiddels overleden moeder. Haar moeder, Inge jacobs, was een getalenteerd schilderes en heeft  heel veel schilderijen gemaakt en ook verkocht maar helaas werd ook zij een aantal jaren geleden slachtoffer van dementie waardoor Daphne har moeder langzaam verloor.

De werken zijn een verwerking van het verlies van haar moeder en ook het laatste dat ze ‘samen’ konden doen. helaas niet echt samen maar Daphne gebruikte schilderijen van haar moeder die ze in stukken sneed en er nieuwe kunst van maakte door de stukken op een andere manier weer aan elkaar te maken.

Twee van de samengestelde werken van Daphne en haar moeder

Naast de kunstwerken hangt ook een emotionele brief die Daphne aan haar moeder schreef toen ze haar begonnen te verliezen.

Jij was onze moeder.
Een getalenteerde, vrolijke vrouw die haar gezicht altijd naar de zon gericht hield. Jij hield van kleur en speelde ermee in je vele schilderijen: explosies van contrasten, krachtige close-ups en bonte vergezichten. Soms herkenbaar, vaak overweldigend.
4 Jaar geleden raakten wij jou langzaam kwijt. De kwasten werden opgeborgen en de expressie verdween. De gedachtes vielen uiteen, de beelden raakten verloren in een wirwar van herinneringen en opgedeeld in fragmenten. Maar jouw schilderijen bleven. En vroegen om verbinding: uit elkaar genomen, aangevuld met nieuwe kleuren en opnieuw samengevoegd. Als stille getuigen van jouw spontane persoonlijkheid en jouw door dementie versplinterde geest. Wij missen je.

Gea Korpel-Beskers

Gea maakt organische objecten, van basic en pure materialen als wol en katoen, maar ook keramiek. Intuïtief is haar manier van werken; dicht bij zichzelf en genietend van het moment. Ze werkt graag met de materialen van vroeger waar ze in haar jeugd al mee werkte. Ze wil geen materialen kopen en werkt met wat ze tweedehands vindt.

Bij het binnenkomen van de galerie valt meteen het ‘Stromende water’ van Gea op. Het water lijkt gemaakt van wol maar het is gemaakt van synthetisch garen dat Gea jarenlang in haar atelier opgespaard heeft.. De inspiratie voor dit werk was het feit dat water steeds in het nieuws is. Watertekort, water overlast, water vervuiling enzovoort.

Gea en het van synthetisch garen gemaakte waterwerk ‘Het stroomt’.

Als Gea met textiel werkt moet het groot worden want ze wil niet dat haar werk een ‘handwerkje’ wordt.

Ter ere van het zevenhonderdvijftig jarig bestaan van Roosendaal heeft Gea zevenhonderdvijftig cilinders gemaakt die mensen moeten uitbeelden. Ik, jij, wij samen. De cilinders zijn net als mensen, soms groot, soms klein, soms zwak en soms stevig. Door de beperkte ruimte zijn niet alle zevenhonderdvijftig cilinders op deze expositie te zien.

Een gedeelte van de zevenhonderdvijftig Roosendaalse cilinders

Gea kreeg de gelegenheid om bij een opkoper honderdertig kilo van dezelfde wol te kopen en dat inspireerde haar voor het volgende grote object, een verzameling gehaakte organische vormen in wol. Wat nu op de expositie ligt is nog niet alle wol dus er moet nog meer gehaakt worden maar de bedoeling is dat dit een levend kunstwerk is waar de bezoekers stukken van kunnen oppakken  en het op een andere plek in het geheel weer neerlegen en het kunstwerk zo in beweging brengen. Dat is dan ook de titel van het werk, In beweging.

“In beweging”, van gehaakte wollen objecten

En nog steeds lopend project is gemaakt van bloemen van texteiel die Gea juist NIET zelf maakt. De titel van het project is “Samen breien we het voor elkaar” en de bedoeling is dan mensen van bestaande materialen, dus zonder hiervoor nieuw materiaal te kopen, een bloem van textiel maken en deze opsturen naar Gea. Gea combineert de ingezonden bloemen tot meerdere collages zoals op de expositie te zien zijn. Op de expositie kan ook de informatrie gegeven worden hoe mee te doen met dit project.

“Samen breien we het voor elkaar”

Heleen Bastiaensen

Als kind hield Heleen al van tekenen en knutselen. Dat is nooit overgegaan. Met haar schilderijen laat zij zichzelf zien, haar kleur. Ze drukken uit wat haar bezig houdt. Heleen maakt haar schilderijen op jute. Ze houdt ervan om het ruwe, weerbarstige van de jute te laten samenkomen met het vloeibare van de verf, de felle kleuren en de heldere lijnen.

Hieronder enkele werken van Heleen zoals op de expositie te zien zijn.


Links

Praktische informatie

Openingstijden: Vanaf vrijdag 1 juli tot en met 31 juli op alle vrijdagen, zaterdagen en zondagen in juli van 12.00 tot 17.00 uur en op afspraak. Contact daarvoor een van de kunstenaars via hun website.
Locatie: Galerie Arsis, Zuivelplein 5 in Bergen op Zoom
Toegang: Gratis

Cookieinstellingen